„ID CARDS pentru muncă decentă în sectorul de construcții”

O delegație a partenerilor sociali din sectorul de construcții din România care implementează proiectul „ID CARDS pentru muncă decentă în sectorul de construcții” a efectuat, in perioada 27 septembrie – 1 octombrie, o vizită în Norvegia dedicată schimbului de bune practici.

În Norvegia, cardul social al lucrătorilor din industria de construcții și cea a curățeniei este administrat de inspecția muncii. Scopul acestor carduri este să combată munca nedeclarată și să arate cine și unde lucrează.

Alte detalii cu privire la cardul lucrătorului din Norvegia:

  • Cardul de securitate și sănătate la locul de muncă (SSM) (HMS-kort) este un card obligatoriu, pe care toți angajaţii din industria construcţiilor şi curateniei trebuie să-l poarte vizibil la locul de muncă.
  • Cardul a aparut în urma interesului comun între sindicate, patronate și autoritatea publică;
  • Este un card fizic;
  • Este responsabilitatea angajatorului să solicite emiterea unui card pentru fiecare lucrător;
  • Este responsabilitatea angajatului să anunțe că îi expiră cardul;
  • Prețul unui card este echivalentul a 35 EURO și este valabil 2 ani;
  • Ce informații poate include cardul:
    • Competențe și calificări;
    • Informații specifice din registrele de muncă, respectiv fiscal;
    • Datele de identificare ale organizatiei si regimul fiscal aplicabil;
    • Relatia contractuala dintre angajat si angajat;
    • Informatii legate de timpul de lucru si pontajul individual
  • Nu intra nimeni pe șantier daca nu deține acest card, indiferent daca este angajat, furnizor, client;
  • Se confisca toate cardurile care sunt expirate sau care aparțin firmelor fictive;
  • Inspectia Muncii este cea care emite cardurile sociale
  • Prin registrul cardurilor sociale se poate verifica istoricul tuturor informatiilor pentru fiecare angajat in functie de CUI-ul firmei sau firmelor la care lucreaza
  • Toate santierele, publice si private, trebuie sa aiba implementat sistemul de citire si prezentare a cardului.
  • Este obligatorie prezentarea cardului social dacă are loc o inspecție;
  • Dacă angajații nu dețin acest card social, Inspecția Muncii cere angajatorului să obțină în cel mai scurt timp posibil cardul;
  • In caz contrar, Inspecția Muncii aplică amenzi, în general în jur de 1000 coroane norvegiene/zi . Aceste amenzi pot crește, iar activitatea firmei poate fi oprită temporar sau definitiv până când angajatorul se conformează.
  • Doar angajatorul este responsabil dacă angajatul nu are cardul social asupra sa și a intrat pe șantier.